marți, 20 martie 2012

Violenta e in alta parte (raspuns lui Alin Fumurescu)

Dragă Aline,

Åži asta numeÅŸti tu violenţă? În cazul acesta, concepÅ£iile noastre asupra vieÅ£ii sînt diametral opuse… ar zice un erou de-al meu. Dacă aÈ™ fi laÈ™ È™i parÈ™iv, cum e obicieiul pe aici aÈ™ spune: întreabă-i pe organizatori È™i pe finanÈ›atorii de la Adenauer, nu pe mine, de ce i-au adus pe Voina? Nu e nici meritul È™i nici vina mea că cei de la Voina sînt aici. (Chiar am fost mai mult decît surprins cînd cei de la FundaÈ›ia Konrad Adenauer mi-au trimis o invitaÈ›ie la o dezbatere cu Voina: m-a surprins că o fundaÈ›ie care promovează valori conservatoare susÈ›ine un grup cu vederi anarhiste. Se mai întîmplă.) Eu nu am făcut decît să pun în discuÈ›ie-interviu ceea ce fac ei aÈ™a cum au făcut-o È™i alÈ›ii. Dar cum nu-mi stă în fire să dau vina pe alÈ›ii cred că atît festivalul, cît È™i finanÈ›atorii au făcut bine ca i-au adus pe cei de la Voina în România. În rest, vorba dragă È›ie: Dumnezeu cu mila.

Bun, un membru al grupului Voina a venit la BucureÅŸti ÅŸi într-una din prezentări a dat o palmă unui spectator mai insistent. Nu am văzut faza căci nu eram în oraÅŸ, dar am văzut că toată lumea bună a reacÅ£ionat unanim: aÅŸa ceva nu se face. Cîtă violenţă! În lumea civilizată din care pretindem că facem noi parte nu se procedează aÅŸa. AÅŸa o fi… Cîtă violenţă….

În timp ce citeam rîndurile scrise de tine mi-am amintit de celebrul text al lui Walter Benjamin – Critica violenÅ£ei, care vine cumva să-mi confirme obsesiile din ultima perioadă legate de acest subiect. Åžtii, pentru mine gestul artistului de la Voina nu aduce nimic nou în poveste. Arta, lumea artistică a văzut atîtea, că asta pare o joacă de copii. Violenţă în artă? E destul să privim numai avangarda ca să vedem cît poate fi cu adevărat de radicală ÅŸi violentă arta. Am uitat cumva de acÈ›ionismul vienez? Prin comparaÅ£ie: mai tot ce s-a întîmplat ÅŸi se întîmplă în perioada post-avangardistă e un comerÅ£ banal sau încercări timide de a repeta gestul fondator al avangardelor ÅŸi mult-mult gunoi.

Acum, privind spre ”palma” care te-a deranjat atît de mult, „o palmă” anunÅ£ată în gesturile ÅŸi intervenÅ£iile grupului Voina, după cum spui, ÅŸi pe care eu nu le-am sesizat. Mie mi se pare că această „palmă” spune mai puÅ£in despre grupul Voina, sau cel puÅ£in nu aduce nimic nou căci ei au cam spus ce aveau de spus, însă spune foarte mult despre noi. Sau mai ales spune foarte mult despre noi, „intelectualii civilizaÅ£i”, luptători pentru „drepturile omului”. Mie mi se pare că de ceva vreme devenim tot mai sensibili la „Å£iganii împuÅ£iÅ£i” (despre care ne predica preÅŸedintele Băsescu ÅŸi fostul ministru de externe Baconschi) ÅŸi cerÈ™etorii din stradă care ne violentează liniÅŸtea ÅŸi aduc mizeria în cartierul nostru. Nu-i aÅŸa că ei sînt cu adevărat o sursă de violenţă? De exemplu, domnii intelectuali de la GDS, luptătorii de pe Calea Victorii pentru „drepturile omului” sînt deranjaÅ£i de strigătele din PiaÅ£a Universităţii ”Piticu’ È™i cu chioru’ au furat poporul!” ca fiind o formă de stigmatizare, că nu-i aÅŸa, de-asta avem dregători, ca să-i apărăm ÅŸi sa-i protejăm (am scris despre subiect aici). Ne deranjează tot mai mult ”țăranii leneÈ™i È™i beÈ›ivi”, hoÈ›ii, cerÈ™etorii È™i curvele care ne strică ”imaginea țării”, homosexualii È™i tot soiul de marginali care nu respectă ”codul bunelor maniere”. Singura care nu ne deranjează este puterea, mai ales în forma ei pură, adică financiară de unde, nu-i aÈ™a, trebuie să mănînce È™i gura noastră.

Ce spune de fapt această „palmă” a artistului de la Voina sau mai degrabă această reacÅ£ie a noastră la această palmă care se înscrie într-un ÅŸir lung de reacÅ£ii de acest tip: că noi confundăm violenţă cu simulacrele ei. De fapt, noi începem să fim tot mai atenÅ£i la spectrele violenÅ£ei, la partea ei de spectacol ÅŸi mai puÅ£ini la însăşi sursele ÅŸi la cel care deÅ£ine controlul asupra violenÅ£ei.

Ai auzit vreodată vorbindu-se în România despre sursele întemeietoare de violență din societatea noastră? Ai auzit intelectualii români vorbind despre ”violenÈ›a întemeietoare de drept” È™i ”violenÈ›a conservatoare de drept” (violenÈ›a modernă poliÅ£ienească, ce veghează la menÈ›inerea sistemului juridic ce garantează statul)? S-a revoltat cineva cînd a fost propusă o lege de o rară violență precum cea a ”noului cod al muncii” sau cea ”împotriva cerÈ™etorilor”? Despre ravagiile violenÈ›ei financiare ai auzit vorbindu-se pe la noi? Despre militarismul nord-atlantic, despre care Benjamin ar spune că este ”constrîngerea la aplicarea generală a violenÈ›ei ca mijloc pentru scopurile statului”, nu mai spun nimic. Fie vorba între noi: într-o formulă lacaniană aÈ™ zice că pentru intelectualii de pe DîmboviÈ›a rachetele È™i scuturile NATO au devenit un soi de extensie de penis È™i nicidecum un motiv de gîndire. Deci despre ce vorbim? M-am săturat să aud lamentările de doi bani ale intelectualilor noÈ™tri care se plîng de violenÈ›a maneliÈ™tilor, mahalalei, a geamurilor sparte de ultraÈ™i, a ”mitocanilor” care le strică somnul de amiază, a ”È›iganilor È™i mîrlanilor” prost educaÈ›i, a cerÈ™etorilor È™i a tuturor ”scursurilor sociale” care, vezi doamne, nu se ridică la aÈ™teptările elitei noastre. BaÈ™ca mai e È™i presa mogulească care le scoate peri albi È™i le face riduri pe față. Și atunci, această elită se retrage la hoteluri de 5 stele să se plîngă de cît este ea de violentată È™i persecutată. Dar mai nimeni nu pune problema cu adevărat importantă!

Unde se află cu adevărat sursa violenÈ›ei? ViolenÈ›a, dragă Aline, e în altă parte. Ea nu e în scuipatul ”mîrlanului” din mahala, în bocetul cerÅŸetorului de pe stradă È™i în mirosul urît al ”È›iganului nespălat”. EsenÈ›a violenÈ›ei se află în genÈ›ile scumpe ale băieÈ›ilor de la FMI È™i Wall Street, în deciziile aberante ale politicienilor cu zîmbet mieros, al tehnocraÈ›ilor care habar nu mai au ce însemnă politic È™i uită că în spatele cifrelor sînt oameni vii, al corporaÈ›iilor È™i al lobyÈ™tilor acestora, etc.


Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu